”Jurassic World: Fallen Kingdom” – Recension

Benjamin Lockwood – James Cromwell

Ken Wheatley – Ted Levine

Mr. Eversoll – Toby Jones

Dr. Henry Wu – B.D. Wong

Iris – Geraldine Chaplin

Dr. Ian Malcolm – Jeff Goldblum

Jurassic World: Fallen Kingdom är den femte filmen i Jurassic Park-serien och den direkta uppföljaren till Jurassic World. Den tidigare känslokalla affärskvinnan Claire Dearing har nu helt bytt bana och istället blivit till en engagerad dinosaurierättsaktivist. Och när dinosaurieön Isla Nublar står inför att totalförstöras i ett vulkanutbrott måste hon åter slå sig ihop med den velociraptorviskande machomannen Owen Grady för att försöka rädda så många dinosaurier som räddas kan. Men den girige, sliskige kapitalisten Eli Mills och hans kumpaner har andra planer. De vill istället auktionera ut dinosaurierna som vapen.

Första halvan av Fallen Kingdom, som utgör själva räddningsexpeditionen, är en äventyrsfilm med klassisk matinékänsla. Här finns dock även flera riktigt känslosamma scener fyllda av panikslagna och döende dinosaurier på den katastrofdrabbade ön – så känsliga personer varnas… I andra halvan byter filmen sedan drastiskt ton och blir till mer av en skräckfilm då både protagonister och antagonister jagas genom mörka rum och korridorer av den nya, hyperintelligenta dinosaurien Indoraptor. Denna del av filmen är betydligt bättre än den första – för visst är Jurassic Park-serien som allra bäst när den vågar röra sig in i skräckterritoriet istället för att bara vara ren blockbusteraction!

Fallen Kingdom är i mitt tycke nog faktiskt den bästa filmen i Jurassic Park-serien sedan Jurassic Park och The Lost World. Möjligen säger detta mer om många av dessa filmers låga kvalitet än om Fallen Kingdoms förträfflighet – men filmen är ändå absolut inte utan meriter. Den är åtminstone ett väldigt stort fall framåt efter den absoluta tågkrasch till film som var Jurassic World. Pratts och Howards karaktärer, som båda var fullständigt outhärdliga i förra filmen, har här tonats ner kraftigt och blivit betydligt mer sympatiska även om de fortfarande är väldigt endimensionella. Och medan Jurassic World hade minst en hel handfull direkt olidliga karaktärer, så är väl den enda i den här filmen som kommer i närheten av detta i så fall Justice Smiths överdrivna comic relief-karaktär. Hans roll i filmen blir dock tack och lov allt mindre ju längre den lider.

Fallen Kingdom berör faktiskt också många tunga, intressanta och svåra filosofiska och moraliska frågor kring sådant djur- och naturskydd, kloning, och arters och individers existensberättigande – men utan att för den delen alls tappa fokus på att först och främst vara en underhållande äventyrsfilm. För när det kommer till kritan, vad man förstås mest av allt vill se i en Jurassic Park-film är giriga kapitalister och blodtörstiga jägare som jagas och äts upp av dinosaurier – och visst bjuder Fallen Kingdom på en fullt tillfredsställande mängd av detta! Filmen är dessutom väldigt visuellt snygg med sin tydligt skräckfilmsinspirerade stil som för tankarna tillbaka till både Jurassic Park och The Lost World. Samtidigt saknar jag dock förstås John Williams fantastiska musik, som tyvärr bara används ytterst sparsamt här… Och så finns det även en hel drös av både små och stora kul referenser att hålla utkik efter filmen igenom – som exempelvis ett porträtt av Frankenstein-författarinnan Mary Shelley i ett av rummen på den herrgård där mycket av filmen utspelar sig!

Jurassic World: Fallen Kingdom känns i slutändan som en film skapad med en hel del av både tanke och hjärta. Och även om resultatet är långt ifrån perfekt så är det här ändå trots allt ett stort steg i rätt riktning för denna serie, som ännu långt ifrån nått sitt slut.

Mitt betyg: 3 av 5