Rogue One: A Star Wars Story – Recension (spoilerfri)

K-2SO – Alan Tudyk
Saw Gerrera – Forest Whitaker
Galen Erso – Mads Mikkelsen
Mon Mothma – Genevieve O’Reilly
Bail Organa – Jimmy Smits
Darth Vader – James Earl Jones

Eftersom Rogue One: A Star Wars Story fortfarande är så ny på biograferna, och eftersom detta är en film som många säkert kommer att vilja se den under julen och mellandagarna, så kommer jag i den här recensionen att vara ännu mer försiktig med spoilers än vanligt!

Filmen utspelar sig direkt före A New Hope (original-Star Wars-filmen från 1977) och handlar om titelns Rogue One – en brokig grupp av rebeller som måste försöka stjäla ritningarna till det onda Galatiska Imperiets supervapen Dödsstjärnan, eftersom dessa ritningar kan visa rebellerna Dödsstjärnans enda svaga punkt.

Först av allt, rent hantverksmässigt, tekniskt och visuellt slår den här filmen samtliga tidigare Star Wars-filmer. Liksom i förra årets The Force Awakens blandas 2010-tals-effekter här skickligt samman med den klassiska 1970-tals-estetiken från originalfilmerna. Däremot är själva historien i  Rogue One långt mer originell än i The Force Awakens, som även om den var väldigt underhållande och välgjord, kändes lite för mycket som en uppdaterad kopia A New Hope. Rogue One går betydligt mer sin egen väg och vågar sticka ut.

Rogue One-rebellerna (som spelas utmärkt av Felicity Jones, Diego Luna, Donnie Yen, Jiang Wen och Riz Ahmed) är väldigt charmiga, udda karaktärer som är lätta att tycka om, och känns lättare att relatera till än de nästan lite för perfekta huvudkaraktärerna i The Force Awakens. Ben Mendelsohn är lysande som filmens kalle och hänsynslöse huvudantagonist. Filmens välbehövliga comic relief kommer till största del från roboten K-2SO, som drog ner många skratt på den visning jag var på. Dödsstjärnans överbefälhavare Grand Moff Tarkin – i originalfilmen spelad av Peter Cushing – har tämligen trovärdigt kunnat återskapas med hjälp av CGI. Och, inte minst har vi ju det som nog alla i publiken väntat mest på – ett gästspel från självaste Darth Vader i absolut toppform!

Till skillnad från tidigare filmer i serien, som har haft sitt huvudfokus på äventyr och näst intill varit fantasyfilmer, fulla med mysticism och kraftfulla jedis, så är Rogue One i högsta grad en krigsfilm. Likheterna mellan det förtryckande Galaktiska Imperiet och Nazityskland såväl som det brittiska imperiet är förstås tydliga – men det finns även förvånansvärt djärva paralleller till det amerikanska imperiet, med starka allusioner till både atombomber och Vietnamkrig. Den här filmen är mörk, smutsig och brutal, det finns gott om starkt känslomässiga scener, och filmens 11-årsgräns känns faktiskt i lägsta laget – det här är absolut inte en film ett ta med mindre barn på. Känns faktiskt väldigt modigt av Disney att våga släppa igenom en så mörk film som del av sitt dyrbara Star Wars-märke.

Jag såg den här filmen på fredagskvällen två dagar efter premiären, i Malmös största biosalong – helt fullsatt, och som alltid med Star Wars var det en publik av väldigt olika åldrar. Reaktionerna verkade väldigt positiva. Det var fullt av inlevelse, med både skratt och tårade ögon. Och Personligen tycker jag att Rogue One hör till de allra bästa Star Wars-filmerna. Det här är julens givna storfilm – ännu en succé under vad som redan är ett fantastiskt rekordår för Disney!

Mitt betyg:
4/5