Det transmediala berättandet – yta och djup i samklang

I takt med att gamla medier med tämligen passiva konsumenter allt mer försvinner, tycks den interaktiva transmedialiteten bli det nya sättet att berätta och kommunicera. Transmedialitet innebär att berätta en historia i flera olika medier, och ur olika, varandra kompletterande perspektiv. Detta skapar friheten att berätta en historia på en mångfald olika sätt, ur flera olika perspektiv och med unik anpassning för ett specifikt medium.

Transmedia i sig är inget nytt fenomen utan har existerat så länge det funnits mer än en enda typ av medium – det vill säga i tusentals år. Men det transmediala berättandet har trots allt formligen exploderat under de senaste tjugo åren genom internets framväxt, och fortsätter bara att växa mer och mer, till att nu förmodligen vara större än någonsin förut. Det står för tillfället att finna i diverse fiktiva universum och framför allt i de subkulturer som byggts upp runtomkring dem. Det gäller exempelvis världar och universum såsom Star Wars, Sherlock, Game of Thrones, Marvels och DC Comics superhjälteuniversum och Universals nya kommande monsteruniversum, där film, tv-serier, böcker, serietidningar och inte minst bred och hängiven fan-fiction ger de olika världarna större dimensioner, med många olika perspektiv och skiftande komplexitet beroende ur vilket medium man betraktar dem.

Transmedialitet gör det möjligt att skapa historier som är särskilt anpassade för ett specifikt medium. Men den kanske allra största fördelen är nog trots allt att det möjliggör att göra det givande att bara ta del av liten del av en historia – att fokusera på sitt eget favoritperspektiv eller en särskild favoritkaraktär ur den större helheten, eller bara skrapa på ytan utan att bry sig så mycket om helheten. Detta samtidigt som transmedialiteten också ger extra mycket för den som verkligen vill djupdyka i hela universumet i hela dess komplexitet. Detta att bygga mer detaljerade världar och skapa mer levande karaktärer gör det möjligt att skapa någonting för nästan alla inom ett brett fiktivt universium. Var och en kan få någon eller något identifiera sig med – och skapandet blir mer demokratiskt och dessutom mer spännande och bredare tack vare den väldiga mängd fan-fiction som transmedialiteten möjliggör. Allt detta gör att vi varmt bör famna det transmediala mediesamhället och dess fortsatta utveckling!

Annonser

2 thoughts on “Det transmediala berättandet – yta och djup i samklang

  1. Välskrivet blogginlägg om transmedialt berättande Johan. Jag håller med dig om att det känns som transmediala berättelser kan utformas på alla möjliga vis och på så sätt passa så många människor som möjligt. Som du säger kan tittarna själva välja vilka delar de vill fördjupa sig i och på så sätt får mottagarna själva känna att det är de själva som väljer vad de anser vara intressant att fördjupa sig i.
    Det blir spännande att se hur det transmediala berättandet utvecklas. I och med att mediekanalerna ständigt utvecklas så kan jag tänka mig att det transmediala berättandet har utvecklats enormt och ser ut på ett helt annat sätt om 20 år.
    / Ida

    Gilla

  2. Jag tycker att du ger en mycket bra sammanfattning och analys av vad transmedialitet är för något. Att som konsument få välja vad ur det fiktiva universumet man vill ta del av är en intressant tanke. Själv är jag aningen för insöad i bekvämligheten av att få hela berättelser, varken mer eller mindre, serverade inom ett och samma medium. Exempelivs en bok. Men transmedialitet erbjuder onekligen något annat, något mer och jag kommer nog att börja ta del av transmediala produktioner i större skala nu när jag vet mer om vad grundkonceptet går ut på. Jag kan redan nu föreställa mig en mängd olika fan fictions som skulle kunna vara intressanta att ta del av. Undra vad som gjorts på The Fifth Element till exempel! Kanske en fan fiction värld utan Chris Tuckers otroligt irriterande karaktär! Tack för ett bra inlägg!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s