Välkommen till min skrivarblogg! Introduktion – varför skriva…?

Välkommen!

Mitt namn är Malthesse. Jag är en bohemisk drömmare och naturälskare som brinner starkt för skapande och det skrivna ordet.

Denna min alldeles nya blogg är skapad som en del av kursen ”Att Skriva och Publicera i Digitala Medier” vid Malmö Högskola som jag läser under hösten 2016, under vilken jag hoppas utvecklas i mitt skrivande, och komma närmare mitt mål som aspirerande professionell skribent och författare.

Bloggen kommer att handla om det mesta som har med skrivande, skapande och kreativitet att göra – och kanske lite annat också!

Men, varför vill jag skriva egentligen…?

Jag antar att vi alla någon har vaknat upp och undrat: ”Vad gör jag med mitt liv? Vad är meningen med att jag finns till här och nu, och vad kan lilla jag för att lämna ett avtryck som finns kvar efter att jag en gång är borta?” Känner du igen dig? Det är nog denna känsla framförallt som gör att jag alltid har velat skriva – tanken att det skrivna ordet (förhoppningsvis) alltid kommer att finnas kvar.

Jag har dessutom alltid haft ett väldigt djupt samhällsengagemang, och brinner framförallt väldigt mycket för miljöfrågor. Och då kan det ibland förstås vara ganska så frustrerande att leva i ett accelererande konsumtionssamhälle och se hur sakta utvecklingen mot hållbarhet går framåt – eller ibland kanske till och med stagnerar eller går alldeles baklänges, alltmedan livet på vår planet är i massutedöende för vår hand!

Det är då man vill ha en egen röst – en plattform att höras ifrån!

Men det är alls inte enbart av detta idealistiska skäl som jag valt att ägna denna höst åt en skrivarkurs i sociala medier, varför jag drömmer om att skriva professionellt, och varför jag så länge haft som mål att få ge ut någonting ”på riktigt” – en annan och lika viktig anledning, är helt enkelt att jag älskar den underbara känslan av att skapa!

Jag är en hängiven mediekonsument – av skönlitteratur framförallt, inom vilken mina favoritgenrer är Gotisk och Romantisk litteratur från sådär 1800-tal, och även fantasy, skräck och historiska romaner. Och slukar även gärna böcker om natur, historia, politik, filosofi, andlighet och mycket annat. Men, jag vill ju inte bara konsumera, inte bara vara en passiv åskådare inför andras åsikter och tankar, utan även själv skapa och producera, sätta mina egna tankar och idéer på papper, bli riktigt skarp på att uttrycka mig, och känna glädjen av att genom mina ord få andra att drömma!

Med detta uppsatta mål framför ögonen, kommer jag under hösten även att gå den engelskpråkiga distans- och halvfartskursen ”Creative Writing in English”, även den vid Malmö Högskola. En kurs som handlar mer om den skönlitterära och poetiska sidan av skrivande – känner att detta är en givande kombination av kurser som kompletterar varandra. Förhoppningsvis ska jag kunna hinna med båda dessa spännande skaparkurser på ett tillfredsställande sätt!

Slutligen vill jag i detta mitt första inlägg passa på att tipsa om en annan blogg som hjälpt och inspirerat mig väldigt mycket personligen i min egenskap av aspirerande författare – en blogg kallad Debutantbloggen.

För, vi anar väl alla att detta att komma ut som nybliven skönlitterär författare utan ett namn sannerligen inte är det allra enklaste. Och nog bekräftas dessa farhågor i Debutantbloggens inlägg. Fast samtidigt ger dessa personliga berättelser och betraktelser från diverse bloggare – till exempel om hur läskigt det kan vara att åka och besöka en skolklass för att berätta om sig själv och sina böcker – också en sorts trygghet, detta att se att det inte är särskilt glamouröst för någon det här med att skriva, utan att alla vi som brinner för konsten på något sätt ändå sitter i samma skrala båt, så att säga.

Debutantbloggen ger dessutom många goda konkreta tips till  aspirerande författare, allt ifrån rena skrivtips kring innehåll, språk och stil, till hur man kan göra för att fånga att förlagens intresse i deras veritabla djungel av bokmanus – det var i mitt sökande efter sådana tips jag kom över bloggen från början. En sak som jag personligen funnit särskilt intressant, just för att det är en sådan sak som man kanske annars inte tänker på, är hur man gör för att skapa ett säljande följebrev till sitt bokmanus. Ofta kan faktiskt en så liten sak som ett ointressant följebrev vara nog för att göra att ett bokmanus som kommer in till ett upptaget förlag direkt hamnar i papperskorgen direkt utan att ens bli läst, hur bra det än är! Så innan du tänker skicka in ditt eget bokmanus till något förlag, titta gärna in på Debattbloggen och läs på, är mitt tips!

Till sist, återigen – välkommen till min blogg! Jag hoppas att du vill följa med mig vidare på denna min resa i skrivandets ytterst fascinerande värld!

 

Kommentera

